Florea Grup – sfaturi pentru achiziția corectă de prefabricate din beton

Cu peste 25 de ani de experiență, Florea Grup este o companie cu peste 600 de angajați care a pornit de la o mică afacere de familie și s-a transformat într-o adevărată poveste de succes. Echipa desfășoară un portofoliu consistent de activități și servicii cu scopul de a asigura continuitatea satisfacției clientilor și a consumatorilor. Printre acestea amintim: prefabricate din beton, mixturi asfaltice, betoane sau cariere de piatră. Cum se prezintă această piață în prezent și ce tipuri de greșeli să evite clienții atunci când caută soluții precum cele oferite de echipa Florea Group, aflăm de la dl Marcel Florea – General Manager.

Care sunt 3 sfaturi pe care le-ați acorda unui client nou pentru achiziția corectă de prefabricate din beton.

Sfaturile pe care le-aș da unui client nou vin mai mult din prisma unui dezvoltator, decât din prisma unui producător de materiale de construcții. Principiile după care facem achizițiile în companie sunt cele pe care consider că ar trebui să le aplice orice cumpărător, fie că are de construit un sediu de companie, sau are de pavat o alee în grădină. În primul rând trebuie analizată oferta completă și nu doar prețul pentru o bucată sau 1 mp. În domeniul materialelor de construcții, este posibilitatea ca transportul să coste mai mult decât produsele achiziționate, acestea având greutate foarte mare. Este, de asemenea, esențial timpul la care se face livrarea, iar acest timp să se coordoneze cu disponibilitatea echipei de lucru. Acesta este motivul pentru care în dezvoltarea Petra Pavaje am investit în fabrici și depozite amplasate strategic, dar și într-una dintre cele mai numeroase flote de autocamioane și autoutilitare de transport din domeniu. Ne asigurăm astfel că produsele ajung la clienți în timp optim.

Care sunt 3 capcane/greșeli des întâlnite pe care observați că le fac cumpărătorii când achiziționează prefabricate de beton?

Cumpărătorul este din ce în ce mai informat. Nu cred că este vorba despre capcane sau greșeli, ci mai degrabă despre oportunități de a face o achiziție care face diferența între o curte obișnuită și una „wow”.

Cel mai la îndemână exemplu este atunci când aleg între pavajele standard și cele premium. Diferența aici este de aspect: deși ambele au rezistență în timp, chiar și la ciclurile de îngheț-dezgheț, cele premium au finisaje deosebite, cu culori sau texturi aparte. Normal, și prețul este mai mare. Dar cumpărătorul nu ar trebui să vadă doar diferența de preț între pavajul standard și pavajul premium, ci ar trebui să vadă ponderea acestei diferențe în costul total al proiectului. Adică să ia în considerare că, indiferent de pavajul ales, costurile fixe sunt aceleași: pregătirea terenului, materialul de umplutură, mâna de lucru, bordurile etc. Iar calculând așa, diferența dintre un pavaj standard și premium reprezintă poate mai puțin de 5% din costul total al amenajării. Pentru o diferență atât de mică, cred că merită investit într-un produs deosebit. În România, cererea este în continuare mai ales pentru pavajele gri, standard. Ori tehnologia modernă ne permite să creem pavaje în atâtea variațiuni, încât cumpărătorul se poate diferenția prin curtea sa așa cum o face, de exemplu, și prin stilul vestimentar.

Care sunt 2 -3 proiecte recente la care lucrați sau pe care le-ați finalizat recent și ce soluții tehnice din portofoliul dvs. ați folosit?

Cele mai recente proiecte la care am fost prestatori de servicii și beneficiari deopotrivă au fost fabricile Petra Pavaje. Punerea în funcțiune a celor 4 linii de producție, cu o investiție totală de peste 40 de milioane de Euro, s-a realizat într-un timp record: în 2017 am pus în funcțiune prima fabrică, la Alba Iulia, în 2020 a doua unitate de producție de la Ploiești, a urmat în 2021 fabrica de la Arad, iar în 2022 cea de la Roman. Este fără îndoială una dintre cele mai rapide expansiuni naționale a unui producător de materiale de construcții autohton, un exercițiu de forță pentru echipa noastră, atât din punct de vedere al timpului și energiei, cât și financiar.

Un alt proiect la care constribuim este construcția noului mall din Alba Iulia, unde am furnizat produse și servicii din întregul nostru pachet. S-a turnat beton, asfalt, au fost livrate pavaje și borduri și am luat parte inclusiv la relocarea stâlpilor de înaltă tensiune.

Care sunt provocările momentului în segmentul în care activați?

Și în industria materialelor de construcții, ca în aproape orice altă industrie la nivel mondial, se simt efectele pandemiei și ale războiului din Ucraina. Criza a devenit, din păcate, noua normalitate. „Permacrisis”,  cuvântul anului 2022 conform Dicționarului Collins, descrie foarte bine această stare prelungită de instabilitate și insecuritate. Iar această anxietate constantă și îngrijorarea între ce se întâmplă și ce s-ar putea întâmpla se fac simțite în mersul afacerilor, indiferent de industria despre care vorbim. Am observat că obiceiul de cumpărare s-a modificat, clienții fiind mult mai precauți în luarea deciziilor. Ei vizitează și de două sau de trei ori un distribuitor înainte de achiziție, o urmare firească a știrilor sumbre prezentate peste tot în mass media.

Prețurile materiilor prime și al utilităților au crescut, ceea ce a cauzat și o majorare a prețurilor pentru produsele finale. Totuși, am făcut tot posibilul pentru a atenua impactul resimțit de clienți. Anticipând criza energetică, am investit în domeniul energiei regenerabile. Astăzi, fabricile și hotelurile noastre au până la 40% autonomie energetică grație parcurilor fotovoltaice instalate aici. Acest lucru înseamnă nu doar o amprentă de carbon redusă, dar și costuri de producție mai mici, două beneficii deosebit de importante pentru clienți.

Cum vedeți evoluția pieței în nișa dvs. în România în următoarele 6-12 luni?

Suntem optimiști cu privire la previziunile anului 2023. Se anunță proiecte majore și în domeniul public, prin Programul Național de Investiții Anghel Saligny, unde compania noastră, prin elementele de canalizare pe care le produce, dar și prin serviciile pe care le prestează, va fi un furnizor important. Și în domeniul privat preconizăm păstrarea trendului ascendent al cererii, continându-se dezvoltarea atât în ceea ce privește locuințele, cât și sediile comerciale.

Ne puteți spune câteva din obiectivele FLOREA GRUP | PETRA PAVAJE | BOMA PREFABRICATE pe care le implementați în această perioadă?

Obiectivele noastre țin de consolidarea poziției de furnizor national de materiale de construcții, iar asta înseamnă continuarea investițiilor în logistică, dar și în rețeaua de distribuitori. De asemenea, menținem direcția de digitalizare a companiei, prin care vrem să optimizăm cât mai mult procesele interne.