Symmetrica: Arhitectii si proiectantii sunt principalii influenti in alegerea produselor pentru pavare
|Symmetrica, producatorul autohton de pavele, borduri si rigole vibropresate pietonale si carosabile, infiintat in 1994 de Florentina-Mihaela Stanciu si Florin-Cristinel Stanciu are in momentul de fata cea mai mare capacitate de productie din tara prin cele 5 unitati de productie proprii situate in Romania, in judetele Suceava, Iasi, Brasov, Giurgiu si Bistrita-Nasaud.
Symmetrica a livrat pavele şi borduri la Arena Nationala, parcul balnear din statiunea Vatra Dornei, magazine Carrefour, Lidl, Penny Market, parcari cu pavele ecologice in Bucuresti etc. De asemenea, produsele companiei au fost folosite pentru reabilitatea de strazi, trotuare si parcuri ecologice din intreaga tara.
Conform companiei, piata pavajelor din Romania este estimata la 13 milioane de metri patrati pe anul 2014. IBC Focus, lider in monitorizarea si studierea pietei constructiilor din Romania, a analizat in ultimele 12 luni gradul de specificatie pe acest segment, analizand comportamentul a 1193 arhitecti. Volumul pe care acestia l-au specificat este de peste 2 milioane de mp de pavaje. L-am intrebat pe domnul Sebastian Bobu, Director Executiv Symmetrica cum vede aceasta analiza si care sunt in opinia dansului provocatorile pietei de pavaje la ora actuala in Romania.
Ne raspunde la intrebari domnul Sebastian Bobu, Director Executiv Symmetrica:
Domnule Bobu, cum comentati faptul ca doar 3% din arhitecti specifica un brand de pavaje, in timp ce peste 97% din ei specifica un brand de materiale in caietele de sarcini?
Insuficienta promovare a acestor produse, putini producatori cu notorietate, iar solutiile ce utilizeaza pavele pentru realizarea de pardoseli exterioare sunt utilizate in Romania de putini ani.
In aceeasi idee, cat de importanti considerati ca sunt arhitectii / proiectantii in influentarea deciziei privind alegerea solutiei si a materialelor privind pavarea unei investitii?
In mod normal arhitectii si proiectantii sunt principalii decidenti in alegerea produselor pentru pavare. Rolul lor este de a integra produsele in ambient/arhitectura .
In prezent, faceti campanii de marketing catre arhitecti si proiectanti? Puteti detalia?
Nu facem astfel de campanii.
Dumneavoastra cum vedeti evolutia pietei de pavaje din Romania?
Anul trecut piata de pavele si borduri din Romania a ajuns la un volum de peste 13 milioane de metri de produse livrate, in timp ce valoarea s-a situat la cca. 69 de milioane de euro. Practic, dupa ce in ultimii 5 ani nu am inregistrat niciun avans al pietei locale de profil, anul trecut am asistat la o crestere usoara, de 5%, comparativ cu 2013.
Pentru 2015 estimam cel putin o mentinere a valorilor si volumelor raportate in anul precendent. Desi in crestere constanta, sectorul privat nu poate avea un impact foarte mare asupra pietei. Fara investitii majore in infrastructura – drumuri, autostrazi, cai ferate – bugetate cu fonduri europene sau de la stat, nu cred ca evolutia in acest domeniu va fi una spectaculoasa.
Care considerati ca sunt cele mai importante provocari ale pietei de pavaje?
Lipsa finantarilor pentru investitii publice a reprezentat cea mai grea provocare pentru noi si probabil pentru toti producatorii de prefabricate din beton in 2015. A trebuit sa ne orientam catre piata rezidentiala si privata pentru a acoperi reducerea comenzilor catre beneficiarii bugetari sau catre cei ce lucreaza pentru acestia, dar aceasta nu este suficient de puternica incat sa compenseze aceste reduceri.
In plus, in ultimul an am simtit si o presiune constanta pentru cresterea termenelor de plata precum si aparitia unor riscuri suplimentare pe o piata cu multe insolvente.
Ii multumim domnului Sebastian Bobu, Director Executiv Symmetrica pentru raspunsuri si ii uram mult succes in continuare.
Sursa poze: Symmetrica